Obdivuhodní a zruční Holanďané
16.-18. století

Bewonderenswaardig en bekwame Nederlands
16e-18e eeuw

Po skončení Osmdesátileté války (1568-1648) za nezávislost se Holandsko s pomocí Anglie a Francie vymanilo z nadvlády španělských Habsburků. Velmi brzy poté se Holanďané stali významnou námořní i koloniální velmocí. Byl podporován rozvoj vědy, řemesel, umění atd. To přineslo prudký ekonomický růst a rozvoj námořnictva a zámořského obchodu. 17.století se též označuje za Holandský zlatý věk. V této době holandské loďstvo zabezpečovalo 50% veškerého světového obchodu.

Zpočátku Holanďany více zajímal obchod a podíl na trhu než získávání a správa kolonií a válkám se také raději vyhýbali. S vládci místních území byl dojednán pronájem části pozemků pro obchodní stanice nebo byla sjednána úmluva o vzájemné toleranci a podmínky obchodu. Obchodní společnosti časem odkoupily další pozemky a zvětšovaly svou moc, monopol a ziskovost. Mezi mnoha obchodními spolky byly nejslavnější Holandská Východoindická společnost a Holandská Západoindická společnost (A.Heřman). Král a tedy stát se v těchto koloniálních záležitostech angažoval až po krachu těchto obchodních společností koncem 18.století. Většinu kolonií či pozemků se stanicemi ztratili Holanďané za napoleonských válek vpádem Britů či Francouzů. Obdivuhodní a zruční holandští námořníci si zasloužili respekt nejen pro svou vytrvalost a obchodního ducha, ale také za svůj nemalý podíl na objevování světa v 16. a 17.století.

BILANDER – AR بلندر; DA bilander; DE bilander; EL κόλπο προσεδάφισης; EN billander; ES bilandre; FR bélandre; HI बे लैंडर; IT bilandro; JA ベイランダー; NL beelandre; NO bilander; PT bilandre; RU билландер; SV bilander; TR bilander; ZH 海湾着陆器.

Malá holandská obchodní loď pro plavbu při pobřeží a na kanálech. Byla používaná od 18.století až dodnes. Má dva trojdílné stěžně s pěti ráhnovými a jednou lugrovou plachtou a na jednodílném čelenu je stěhovka s kosatkou. Trup je oblý s plochým dnem, má dvě paluby.

 

BOJER – AR بوير; DA boyer; DE bojer; EL μπουαγιέ; EN boyer; ES bojero; FR boyér; HI बोयर; IT boyero; JA ボイラー; NL boyeer; NO boyer; PT bojero; RU бойер; SV boyer; TR boyer; ZH 博耶.

Rybářský člun používaný od 16. do 19.století pro plavbu při pobřeží a mělčinách. Trup byl oblý s plochým dnem, jednou palubou, přístřeškem pro posádku, později kajutou. Dva stěžně s latinskou a ráhnovou vratiplachtou, na čelenu byla stěhovka a blinda.

 

DOGER – AR اثنين الرجال، زورق الصيد للسمك; DA dogger; DE dogger; EL δίδυμο πόλο ολλανδικό αλιευτικό σκάφος; EN dogger; ES doger; FR dogra; HI दो आदमी मछली नाव; IT dogger; JA ドガー; NL dogger; NO dogger; PT doger; RU догр; SV dogger; TR çift direkli Hollanda balıkçı gemisi; ZH 多格.

Malá rybářská plachetnice ze 17.století používaná i k obchodu při pobřeží a na holandských kanálech. Trup byl oblý s plochým dnem. Dva stěžně s ráhnovou vratiplachtou a ráhnovou plachtou, na jednodílném čelenu byla kosatka. Kajuty byly na zádi v nástavbě a v podpalubí.

 

TYP/NÁZEV  LODĚ

Bilander

Bojer

Doger

BĚŽNÁ VE STOLETÍ

18.-21.stol.

16.-19.stol.

17.-19.stol.

DÉLKA NA ČÁŘE PONORU

24-28 m

8-10 m

18-20 m

POMĚR ŠÍŘKY K DÉLCE

1/3

1/2

1/3

ŠÍŘKA

8-9 m

4-5 m

6-7 m

VÝŠKA TRUPU A PONOR

4-5 m/2 m

4-5 m/1 m

3-4 m/2 m

HMOTNOST LODĚ

 

 

 

UŽITEČNÁ NOSNOST

100-120 tun

5-10 tun

20-40 tun

VÝTLAK

 

 

 

MAX. UZLOVÁ RYCHLOST

8-10 uzlů

5-7 uzlů

6-8 uzlů

PÁRY VESEL/MUŽI U VESLA

X

X

X

POČET ČLENŮ POSÁDKY

15-25

3-6

5-10

POČET DĚL Z/B/P

X

X

X

RÁŽE DĚL

X

X

X

OBVYKLÝ POČET STĚŽŇŮ

2

2

2

VÝŠKA HLAVNÍHO STĚŽNĚ

25-30 m

10-12 m

15-20 m

POČET A TYP PLACHET

L/V/R S + S K L B

2R1L/3R+1S1K

1L/1V/1S+1B

1V/1R+1K

CELKOVÁ PLOCHA PLACHET

350

60

210

ZAJÍMAVOSTI

 

 

 

 

 

FLUJTA – AR الناي، شيب; DA fløyt; DE fleute; EL Φλούιτ; EN fluyt; ES filibote; FR flûte; HI बांसुरी जहाज; IT fluyt; JA フリュート; NL fluitschip; NO fløyt; PT filibote; RU флейт; SV flöjtskepp; TR filinta; ZH 福祿特帆船.

 

Bohužel se velmi často nejen na internetu vyskytuje nesprávný název „flauta“, což je hudební nástroj.

Obchodní nebo válečná loď, která byla od konce 16. století používána Holanďany a pak i ostatními národy. Revoluční pro tento typ lodě byl hruškovitý profil trupu s plochým dnem a nejširší část trupu byla vždy pod vodou, tedy pod čarou ponoru. Stavitelé tak dostali hlavní skladovací prostor a zátěž pod hladinu, tím snížili těžiště a zlepšili stabilitu lodě. Ve srovnání s galeonou (viz Dobyvatelé ze Španělska) měla flujta při stejné nosnosti menší ponor. To bylo důležité pro plavbu v holandských mělkých přístavech a kanálech. Stěžně byly zadní jednodílný s latinskou plachtou, přední dva dvojdílné se dvěma ráhnovými plachtami a na přídi čelen  s blindovou plachtou. Válečná flujta měla ještě čelenový peň s ráhnovou plachtou. Flujta se často zaměňuje s obchodní galeonou. Rozdíl je patrný u předního stěžně, galeona tam měla nástavbu tzv. kastel, který flujta buď neměla, nebo byl velmi nízký. Druhým, méně zřetelným rozdílem, byla nižší zadní nástavba (kastel) u flujty. Válečné flujty byly šestou třídou řadových válečných lodí, měly  20-30 děl menších ráží (liber).

 

HUKERJACHT, HUKRJACHT – AR يختعاهرة; DA høkeryacht; DE hukeryacht; EL xούκερ Θαλαμηγός; EN hooker-yacht; ES hukeryate; FR hourqueyacht; HI पतुरिया नौका; IT hookerpanfilo; JA フッカーヨット; NL hoekerjacht; NO høkerlystbåt; PT hukeriate; RU гукоряхта, гукаряхта, гукряхта, гукеряхта, хукеряхта; SV hökeryacht; TR hukeryat; ZH 胡克遊艇.

Holandská variace anglického hukeru, přizpůsobená pro plavbu při pobřeží a kanálech, užívaná jako hlídková, dopravní a obchodní loď. Používala se od 18.století až dodnes.

Trup byl oblý s plochým dnem, jednou palubou a záďovou nástavbou s kajutami. Měla dva stěžně, zadní dvojdílný s ráhnovou vratiplachtou, přední třídílný s ráhnovými a ráhnovou vratiplachtou. Čelen na přídi s kosatkou a létavkou. Pouze hlídková a dopravní varianta byla vyzbrojena na svou obranu osmi děly.

 

TYP/NÁZEV  LODĚ

Flujta

Vál.flujta

Hukerjacht

BĚŽNÁ VE STOLETÍ

16.-18.stol.

16.-18.stol.

16.-18.stol.

DÉLKA NA ČÁŘE PONORU

30-40 m

35-50 m

22-24 m

POMĚR ŠÍŘKY K DÉLCE

1/4

1/4

1/3

ŠÍŘKA

7-9 m

8-12 m

7-8 m

VÝŠKA TRUPU A PONOR

10-12 m/3 m

10-12 m/4 m

4-5 m/2 m

HMOTNOST LODĚ

 

 

 

UŽITEČNÁ NOSNOST

300-400 tun

400-600 tun

80-120 tun

VÝTLAK

 

 

 

MAX. UZLOVÁ RYCHLOST

9-11 uzlů

9-11 uzlů

11-13 uzlů

PÁRY VESEL/MUŽI U VESLA

X

X

X

POČET ČLENŮ POSÁDKY

50-100

80-300

10-20

POČET DĚL Z/B/P

0/10-20/0

2/20-28/0

0/8/0

RÁŽE DĚL

18 lb

18 lb 2x12 lb

8 lb

OBVYKLÝ POČET STĚŽŇŮ

3

3

2

VÝŠKA HLAVNÍHO STĚŽNĚ

25-35 m

30-45 m

20-25 m

POČET A TYP PLACHET

L/V/R S + S K L B

1L/2R/2R+1B

1L/2R/2R+1B

1V/1V3R+2K

CELKOVÁ PLOCHA PLACHET

750

850

300

ZAJÍMAVOSTI

Profil trupu byl hruškovitý, to

posunulo zátěž nákladu

pod čáru ponoru. Proto byla

na volném moři stabilní.

 

 

 

JAGTGALEASA, JAKTGALEASA – AR يخت الغاليوت; DA jagtgalease; DE jagdgaleasse; EL γιοτ-γαλεάσσα; EN yachtgalleass; ES cazagaleaza; FR chassegaléasse; HI शिकार-गैलियन; IT cacciagaleazza; JA ヨットガリオット; NL jachtgaljas; NO jaktgaleass; PT iategaleaça; RU яктгалеас; SV jaktgaleas; TR yatkalyaş; ZH 游艇-大风太田.

Vznikla ve Skandinávii. Prakticky jde o kombinaci trupu holandského dogeru a oplachtění z galeasy. Výsledkem byla rychlá a obratná plachetnice, proto se začala označovat jako stíhací galeasa čili dánsky jagtgalease. Byla používaná od 18. sloletí až dodnes téměř v celé severní Evropě. Původně sloužila jako poštovní u civilního loďstva a jako kurýtní a průzkumná loď u válečného námořnictva. Záhy se pro svou obratnost a ideální velikost stala oblíbeným plavidlem rybářů a obchodníků.

Trup byl čtvercového profilu s plochým dnem, tupou zádí a ostrou přídí. Měla jeden dvojdílný stěžeň s ráhnovou vratiplachtou, vrcholovou luggrovou a ráhnovou plachtou. Na dvojdílném čelenu stěhovku, kosatku a létavku.

 

PINASA – AR بيناس; DA pinnase; DE pinassschiff; EL πλοιάριο; EN full-rigged pinnace; ES pinaza; FR pinasse; HI महान नौकायन कश्ती; IT pinaccia; JA ピンネース; NL pinas; NO pinnas; PT pinaça; RU пинас; SV pinass; TR Dolu hileli filika; ZH 皮尼亞斯.

Původně válečná loď, později se využívala i jako obchodní. Byla vyvinuta v polovině 17. století v Holandsku z flujty, záhy ji začaly stavět i ostatní národy.

Trup měl hruškovitý profil s plochým dnem a nejširší část  trupu byla pod vodou, tedy pod čárou ponoru. Umístěním hlavního skladovacího prostoru a zátěže pod hladinu se snížilo těžiště. Tím se zvýšila stabilita a ovladatelnost lodi. Na přídi byl velký ozdobený galion, kloun a na zádi několikapatrová vysoká nástavba s kajutami zakončená širokou plochou zádí, tzv. zrcadlem, rozděleným na dvě části. Dolní část, nazývaná vodní zrcadlo, byla oproti předchozím typům lodí velmi široká a horní část, zakončení přečnívající nástavby, byla celá bohatě zdobená řezbami a malbami. Proto se jí také říká zrcadlová loď.

Zadní stěžeň byl dvoudílný s latinskou a ráhnovou plachtou, hlavní a přední byly trojdílné s ráhnovými plachtami. Na přídi byl čelen a čelenová peň s blindovou a ráhnovou plachtou. Pinasa měla běžně 24 děl. Válečná pinasa byla v páté třídě řadových lodí s 32-50 děly a měla výhodu děl na zádi a přídi.

 

TYP/NÁZEV  LODĚ

Jagtgaleasa

Vál.pinasa

Pinasa

BĚŽNÁ VE STOLETÍ

18.-21.stol.

17.-19.stol.

17.-19.stol.

DÉLKA NA ČÁŘE PONORU

18-19 m

40-60 m

30-50 m

POMĚR ŠÍŘKY K DÉLCE

1/4

1/5

1/5

ŠÍŘKA

4-5 m

8-12 m

6-10 m

VÝŠKA TRUPU A PONOR

4-5 m/2 m

11-12 m/4-6 m

10-11 m/3-5 m

HMOTNOST LODĚ

 

 

 

UŽITEČNÁ NOSNOST

50-100 tun

1000-1500 tun

800-1200 tun

VÝTLAK

 

 

 

MAX. UZLOVÁ RYCHLOST

8-9 uzlů

9-11 uzlů

8-10 uzlů

PÁRY VESEL/MUŽI U VESLA

X

X

X

POČET ČLENŮ POSÁDKY

5-10

60-600

60-300

POČET DĚL Z/B/P

X

2/28-46/2

2/20/2

RÁŽE DĚL

X

24 lb 4x18 lb

18 lb

OBVYKLÝ POČET STĚŽŇŮ

1

3

3

VÝŠKA HLAVNÍHO STĚŽNĚ

20-25 m

35-55 m

25-45 m

POČET A TYP PLACHET

L/V/R S + S K L B

2V1R+1S2K

1R1L/3R/3R+2B

1R1L/3R/3R+1B

CELKOVÁ PLOCHA PLACHET

380

1550

1400

ZAJÍMAVOSTI

 

Říká se jí také „zrcadlová loď“,

pro její vysokou a bohatě

zdobenou záď.

 

 

POSTJACHT – AR يخت بريد; DA postjagt; DE postjagd; EL ταχυδρομείου-γιοτ; EN postyacht; ES correoyate; FR posteyacht; HI मेल नौका; IT postabarche; JA 郵便ヨット; NL postjacht; NO postjakt; PT correioiate; RU почтаяхт; SV postjakt; TR postayat; ZH 郵件遊艇.

Vznikl v 17. století a velmi záhy byl používán ve většině severní Evropy především ve Švédsku. Postjacht byl používán až do 19. století. Název typu postjacht plně vystihuje účel i vlastnost lodi. Rychlý, obratný vhodný do nesčetných zálivů, průlivů a kanálů holadska a taktéž fjordů Švédska ke spolehlivému poštovnímu spojení. V menší míře sloužil postrjacht i jako dopravní loď. Postjach byl konstruován tak, že k obsluze lodi v nouzi postačil jen jeden námořník.
Trup byl oblý, velmi široký s plochým dnem. Měl dva stěžně, zadní jednodílný s ráhnovou vratiplachtou. Přední dvojdílný s ráhnovou plachtou a ráhnovou vratiplachtou. Na čelenu byla stěhovka a kosatka.

 

Statenyacht – malá holandská dopravní, majáková a hlídková plachetnice, sloužící i pro válečné námořnictvo od 17. do 18.století. Trup měla oblý, dost široký s plochým dnem, na zádi byly kajuty. Protože měla malý ponor, byla pro větší stabilitu na volném moři a větru na bocích vybavena dvěma otočnými kýly (vesly). Měla jeden dvojdílný stěžeň s ráhnovou plachtou a ráhnovou vratiplachtou. Na čelenu byla stěhovka a kosatka. Majáková varianta měla úplně na zádi stožár pro lampu.

 

Heerenyacht – prakticky stejná loď jako statenyacht, jen byla upravená pro zábavnou víkendovou plavbu a rekreaci tehdejší smetánky společnosti. Název typu lodi odpovídá účelu, heerenyacht znamená volně přeloženo panská jachta.

 

TYP/NÁZEV  LODĚ

Postyacht

Statenyacht

Heerenyacht

BĚŽNÁ VE STOLETÍ

17.-19.stol.

17.-18.stol.

17.-18.stol.

DÉLKA NA ČÁŘE PONORU

20 m

15-20 m

15-20 m

POMĚR ŠÍŘKY K DÉLCE

1/3

1/3

1/3

ŠÍŘKA

7 m

5-7 m

5-7 m

VÝŠKA TRUPU A PONOR

4 m/2 m

3-4 m/1 m

3-4 m/1 m

HMOTNOST LODĚ

 

 

 

UŽITEČNÁ NOSNOST

20-60 tun

40-60 tun

10 tun

VÝTLAK

 

 

 

MAX. UZLOVÁ RYCHLOST

8-10 uzlů

6-8 uzlů

6-8 uzlů

PÁRY VESEL/MUŽI U VESLA

X

X

X

POČET ČLENŮ POSÁDKY

3-5

5-10

5-30

POČET DĚL Z/B/P

X

X

X

RÁŽE DĚL

X

X

X

OBVYKLÝ POČET STĚŽŇŮ

2

1

1

VÝŠKA HLAVNÍHO STĚŽNĚ

18 m

18-25 m

10-15 m

POČET A TYP PLACHET

L/V/R S + S K L B

1V/1V1R+1S1K

1V1R+1S1K

1V1R+1S1K

CELKOVÁ PLOCHA PLACHET

250

210

180

ZAJÍMAVOSTI

 

 

 

 

 

Buis – plachetnice pro pobřežní plavby rybářů, obchodníků a kurýrní služby. Vznikl v Holandsku a byl používán od konce 16.století do počátku 19.století. Ve Středozemním moři byla italská varianta tzv.busse. Měl dva jednodílné sklápěcí stěžně. Na zadním jednu ráhnovou a na předním dvě ráhnové plachty a na čelenu kosatku. Pro své dobré plavební vlastnosti byl vzorem pro francouzský lugr.  

 

Jacht – holandská rybářská plachetnička vznikla začátkem 17.století a používala se do 19.století. Od poloviny 18.století byla používána jako zábavné rekreační plavidlo pro širší veřejnost a velmi rychle se rozšířila. Měla oblý trup s plochým dnem, malým ponorem, oblou přídí a záď zakončenu zrcadlem. Jeden stěžeň se dvěma ráhnovými plachtami.

Slovo jacht pochází z holandského yacht a znamená lov. V současnosti se označením jachta myslí poměrně široké spektrum malých lodí. V historii a v současnosti se termín používá především pro lodě sportovní a rekreační.

 

Tjalk – holandská rybářská a dopravní plachetnice podobná statenyachtu. Rozdíl byl v délce, šířce a v nosnosti. Stěžeň byl jeden s vratiplachtou a na příďovém čelenu byla stěhovka a kosatka. Ráhnová plachta a záďová nástavba, které měl statenyacht, chybí.

 

TYP/NÁZEV  LODĚ

Buis

 

Jacht

Tjalk

 

BĚŽNÁ VE STOLETÍ

17.-19.stol.

16.-19.stol.

17.-18.stol.

DÉLKA NA ČÁŘE PONORU

20-30 m

12-14 m

15-20 m

POMĚR ŠÍŘKY K DÉLCE

1/4

1/4

1/4

ŠÍŘKA

5-7 m

3-4m

4-5m

VÝŠKA TRUPU A PONOR

5-6 m/2-3 m

3-6 m/1-3 m

3-4 m/1 m

HMOTNOST LODĚ

 

 

 

UŽITEČNÁ NOSNOST

50-90 tun

5-20 tun

30-50 tun

VÝTLAK

 

 

 

MAX. UZLOVÁ RYCHLOST

8-10 uzlů

5-7 uzlů

7-9 uzlů

PÁRY VESEL/MUŽI U VESLA

X

X

X

POČET ČLENŮ POSÁDKY

6-10

2-10

4-10

POČET DĚL Z/B/P

X

X

X

RÁŽE DĚL

X

X

X

OBVYKLÝ POČET STĚŽŇŮ

2

1

1

VÝŠKA HLAVNÍHO STĚŽNĚ

18-25 m

15 m

12-15 m

POČET A TYP PLACHET

L/V/R S + S K L B

1R/2R+K

2R

1V+1S1K

CELKOVÁ PLOCHA PLACHET

370

110

220

ZAJÍMAVOSTI

 

 

 

 

Texty: P.Patočka, P.Steinhardt, H.Prien

Korektura: Ali

Aktualizováno: 29. srpna 2018

Prameny: viz ZDROJE