Historický vývoj typů lodí
Níže jsou vysvětleny jednotlivé položky tabulky, kterou používáme, aby byly zřetelnější rozdíly mezi loděmi, i zdánlivě stejného typu.
TIP: Pro zvětšení obrázků používejte pravé tlačítko myši a v nabídce vyberte "zobrazit obrázek" (view image).
|
TYP LODĚ
|
|
|
BĚŽNÁ VE STOLETÍ |
Je jasné. |
|
CELKOVÁ DÉLKA |
Měřeny nejvzdálenější body od zádi k přídi. Na zádi nejčastěji od konce vyčnívadla, kormidla, vlajkové žerdi či nástavby. Na přídi ponejvíce k hrotu čelenu. |
|
DÉLKA NA ČÁŘE PONORU |
Je jasné. |
|
ŠÍŘKA |
Měřena v nejširším místě. |
|
POMĚR ŠÍŘKY K DÉLCE |
Je jasné. |
|
VÝŠKA TRUPU/Z TOHO PONOR |
Měřeno od nejnižšího po nejvyšší bod trupu. |
|
PALUBY/Z TOHO DĚLOVÉ |
Je jasné. |
|
HMOTNOST LODĚ |
Hmotnst prázdné a nevystojené lodi. |
|
UŽITEČNÁ NOSNOST |
Hmotnost nákladu včetně posádky, výstroje a výzbroje. |
|
VÝTLAK |
Uvádíme maximální možný v závislosti na velikosti lodi. |
|
OBVYKLÝ POČET STĚŽŇŮ |
Je jasné. |
|
VÝŠKA HLAVNÍHO STĚŽNĚ |
Je jasné. |
|
POČET A TYP PLACHET L/V/R S + S K L B |
L=latinská, V=vratiplachta, R=ráhnová, S=stěhovka. + S=stěhovka, K=kosatka, L=létavka, B=blinda. /=odděluje jednotlivé stěžně, +=odděluje stěžně od čelenu na přídi. Plachty jsou uváděny od zádě k přídi (z prava do leva). |
|
CELKOVÁ PLOCHA PLACHET |
Je jasné. |
|
PÁRY VESEL/MUŽI U VESLA |
Je jasné. |
|
MAX. UZLOVÁ RYCHLOST |
1 uzel = 1,582 km/h. |
|
POČET DĚL Z/B/P |
Z=záďová, B=boční, P=příďová děla. |
|
POČET ČLENŮ POSÁDKY |
Je jasné. |
|
ZAJÍMAVOSTI |
Nějaká zajímavost např. v technickém pokroku, nebo prvenství vázané s daným typem lodi. |
Texty: P.Patočka, P.Steinhardt, H.Prien
Korektura: Ali
Prameny: viz ZDROJE

