12.-15.století n.l.
Úsvit a pád Německé Hanzy
Hanza - německy Hanse, staroněmecky Hansa, byl svaz německých obchodních měst, založený v polovině 12. století a fungoval až do 17. století. Z původního spolku se hanza rozrostla na svaz hanzovních měst (viz černé pole na mapě), který obchodoval a také prosazoval své zájmy v cizích zemích i vůči vlastním panovníkům.
Úsvit - ve středověku chyběla v říši (dnes Německo, část Francie a Polska) silná královská moc, která by zabezpečila zájmy měst, tak jak tomu bylo v Anglii nebo ve Francii. Tím byla německá města nucena zajistit si sama ochranu před svévolí místních knížat, loupeživých rytířů, pirátů apod. Za tímto účelem a také k prosazování ekonomických zájmů byl založen městský svaz. Největším a nejvýznamnějším z nich byla severoněmecká hanza. Hanza byla původně spolek kupců ze švédského Gotlandu. Ve 13. století se už prezentovala jako spolek měst. V roce 1282 vznikla německá hanza spojením místních prosperujících obchodních center, např. Kolín nad Rýnem, Hamburk a Lübeck. Časem se připojila i další města. V době svého rozkvětu měla hanza cca 80 členů, mimo jiné: Brémy, Rostock, Wismar, Gdaňsk, Rigu, Talin a další. Hanza obchodovala v oblasti od západní Rusi přes severní Evropu, Pyreneje až po Středozemní moře.
Zlatý věk – hanza si zajistila monopol na obchod mezi Anglií, Holandskem, Skandinávií, Livonskem a Rusí. Své faktorie (obchodní a správní centra) zakládala po celé severní Evropě. V Novgorodě to byl dvůr sv. Petra, v Londýně Steel Yard, další centra byla v Bruggách, Bergenu, Stockholmu a Kaunasu. Z východní Evropy vyvážela hanza obilí, kůže, kožešiny, med, vosk, dřevo, sledě apod. Ze západu pak sukna, kovové výrobky, vína a luxusní zboží z Itálie a jižní Francie. Ze Středomoří od kupců z orientu dovážela hanza koření, látky, šperky, kožešiny, slonovinu a jiný luxus. V době rozmachu ve 14. století byla hanza samostatnou politickou a vojenskou silou, která vedla války, uzavírala mír a navazovala diplomatické styky s řadou zemí. V letech 1367–1370 hanza a Švédsko válčila s Dánskem, které narušovalo privilegia. Po uzavření míru získala hanza kontrolu nad Sundskými úžinami a také právo volby dánského krále. Lübeck byl hlavní faktorií hanzovních měst. Zde se konaly sjezdy a rozhodovalo se o společných záležitostech. Hanza neměla společnou pokladnu, proto armádu a flotilu tvořily vojenské a námořní síly jednotlivých měst, nebo byli najímáni žoldnéři. Hanza v oblasti svého vlivu také podnikala pirátské výpady.
Pád – od konce 15. století začínal vliv hanzy upadat. Příčinou byl hluboký rozkol ve spolku, kde každé město hájilo jen svůj prospěch. Díky tomu hanza postupně ztrácela monopol, vliv a privilegia zahraničního obchodu nad Anglií, Holandskem, Švédskem, Dánskem a Ruskem. Roku 1494 byla uzavřena faktorie v Novgorodu, 1578 následoval Londýn atd. Vliv hanzy rychle slábl a mnoho měst ze spolku vystoupilo. Poslední sněm se konal v roce 1669.
Lodě
Foto-video galerie: Úsvit a pád Německé Hanzy
Koga – obchodní i válečná loď. Konstrukce vycházela z vikingského knarru. Loď byla až 35 metrů dlouhá a šířka byla 1/3 délky. Loď nebyla kvůli své bachratosti příliš pohyblivá, ale měla vysokou nosnost, až 400 tun nákladu. Na zádi měla původně kormidelní veslo, které bylo asi ve 12.stol. nahrazeno závěsným pákovým kormidlem. Obecně menší kogy byly rychlejší a užívaly se jako válečné lodě. Fakt je, že i obchodní lodě se uměly bránit napadení. Proti vikingskému vzoru měla koga vyšší boky a na přídi i zádi kastely, v bitvách užívané střelci z luků, kuší a arkebuz. Snížil se počet vesel a zvýšil se význam plachet. Ranné (též nordické) kogy měly jen jeden stěžeň s jednou ráhnovou plachtou. Při obchodu ve Středomoří, ve 14.-15.stol., byli stavitelé kog ovlivněni místními loďaři a kogy pak měly tři stěžně s několika ráhnovými a jednou latinskou plachtou, známá jako koga pozdní nebo hanzovní. Lodě byly také vyzbrojeny děly. Trup byl tvořen plaňkami kladenými vedle sebe, spáry mezi nimi byly vycpávány koudelí a vymazávány smolou nebo dehtem. Kogy měly ploché dno, takže bylo možné za přílivu najet na mělčinu a za odlivu se snadno vyložily. Koga byla vzorem pro středomořský hulk, který byl pevnější a mohutnější. Koga a hulk si byly konstrukčně podobné a jsou často zaměňovány. Koga však měla prohlubeň v obrubnici, pocházející ještě z konstrukce vikinských knarrů.
Hulk - nebo holk byla obchodní i válečná loď z 15. století, typově odvozená od kogy. Hulk se od kogy lišil v několika konstrukčních prvcích, ale oba typy lodí se často zaměňují. Hulk byl robustní bachratá třístěžňová plachetnice pevné konstrukce s klinkerouvou obšívkou a o proti kogám měla vyšší nosnost. Neměla prohlubeň v obrubnici a jeho boky byly vodorovné.
Foto-video galerie: Úsvit a pád Německé Hanzy
TYP/NÁZEV LODĚ |
Koga (ranná)
|
Koga (pozdní)
|
Hulk
|
BĚŽNÁ VE STOLETÍ |
13.-14.stol. |
14.-15.stol. |
15.stol. |
DÉLKA NA ČÁŘE PONORU |
20-30 m |
20-35 m |
20-30 m |
POMĚR ŠÍŘKY K DÉLCE |
1/3 |
1/3 |
1/3 |
ŠÍŘKA |
7-10 m |
7-12 m |
7-10 m |
VÝŠKA TRUPU A PONOR |
5-6 m/2-3 m |
5-7 m/2-3 m |
6-10 m/2-5 m |
HMOTNOST LODĚ |
|
|
|
UŽITEČNÁ NOSNOST |
100-200 tun |
300-600 tun |
400-800 tun |
VÝTLAK |
|
|
|
MAX. UZLOVÁ RYCHLOST |
6-8 uzlů |
6-8 uzlů |
5-7 uzlů |
PÁRY VESEL/MUŽI U VESLA |
X |
X |
X |
POČET ČLENŮ POSÁDKY |
10-30 |
20-40 |
20-50 |
POČET DĚL Z/B/P |
lukostřelci |
0/4-10/0 |
0/8-16/0 |
RÁŽE DĚL |
X |
? |
? |
OBVYKLÝ POČET STĚŽŇŮ |
1 |
3 |
3 |
VÝŠKA HLAVNÍHO STĚŽNĚ |
15-20 m |
15-20 m |
15-20 m |
POČET A TYP PLACHET L/V/R S + S K L B |
1R |
1L/2R/1R |
1L/1R/1R |
CELKOVÁ PLOCHA PLACHET |
150 m² |
250 m² |
250 m² |
ZAJÍMAVOSTI |
Kladení bočních trámů nad sebe, 1.známé použití víceramenné kotvy, kormidlo upevněno na zadním vazu |
Používání volných kladek |
1.známé vedení lodních denníků a oceánografie |
Foto-video galerie: Úsvit a pád Německé Hanzy
Texty: P.Patočka, P.Steinhardt, H.Prien
Korektura: Ali
Prameny: viz ZDROJE