USS LEXINGTON CV-2
(1925)

„Minutemen“, znak letadlové lodi USS LEXINGTON CV-2.

Letadlová loď US NAVY

Třída: Lexington

 

Přezdívky           „Lady Lex“ nebo „Grey Lady“

 

Loděnice                    Bethlehem Steel Corp., Fore River, Quincy, Massachusetts

Založení kýlu              8. ledna 1921 jako bitevní křižník CC-1

Změna konstrukc       1. července 1922 na letadlovou loď CV-2

Spuštění na v             3. října 1925

Zařazena do služby    14. prosince 1927

Konečný osud             potopena 8. května 1942 během bitvy v Korálovém moři, vrak lodi leží na 15°20′S 155°30′E

Vyřazena ze služby     24. června 1942

 

Délka celková             270,7 m

Délka na čáře ponoru  259,1 m

Délka letové paluby    264 m

Šířka                          32,3 m

Šírka na čáře ponoru   27,4 m

Šířka letové paluby      32,28 m

Ponor                         7,4 m

Ponor maximální         9,7 m

Výtlak prázdný           37 000 t

Výtlak maximální        48 500 t

 

Pohon:

Kapacita paliva 6 795 tun topného oleje nebo nafty;

Šestnáct trubkových kotlů Yarrow;

Čtyři parní turbogenerátory General Electric, celkový výkon 140 800 kW (188 800 hp);

Dva elektromotory po 16 800 kW (22 500 hp);

Čtyři čtyřlisté šrouby Ø 4,572 m;

Jedno kormidlo;

Maximální rychlost 33 uzlů (61 km/h);

Rychlost 64 km/h se uvádí jako rekordní;

Dosah 9 490 nm (17 500 km) při 15 uzlech.

 

Pancéřování:

Pás 161,5 x 2,8 m       178 – 127 mm

1. Letová paluba          24,5 mm

2. Hangárová paluba    19 - 51 mm

3. Pancéřová paluba     89 mm

Přepážky                     127 - 178 mm

Torpédové přepážky    10 – 19 mm

Střelecké věže             19 mm

Můstek                        51 – 57 mm

Stožáry (dolní části)     20 mm

 

Výzbroj:

8 kanonů 203 mm, 8“/55 Mk 9, po 2 ve 4 věžích, do března 1942;

12 protiletadlových (dále PL) kanonů 127 mm, 5“/25 Mk 10, do roku 1935;

2 šesterčata PL kanonů 76 mm, 3“/30, od 1929 do 1931 na věžích 203;

2 PL kanony 127 mm, 5“/50, od 1931 do října 1940 na věžích 203;

4 PL kanony 127 mm, 5“/50, od 1935 do října 1940 rohy na palubě;

6 PL kanonů 127 mm, 5“/50, od 1935 na zadní nástavbě;

6 PL kanonů 76 mm, 3“/50 Mk 10, od října 1940 rohy na palubě a na věžích 203;

3 PL kanony 76 mm, 3“/50 Mk 10, říjen-srpen 1941 provizorně na palubě nástavby;

3 čtyřčata PL kanonů 28 mm, 1.1“/75 Mk 1, od srpna 1941 na palubě nástavby;

7 čtyřčat PL kanonů 28 mm, 1.1“/75 Mk 1, od března 1942 místo věží 203;

6 PL kanonů Oerlikon 20 mm, od března 1942 nové plošiny na komíně;

12 PL kanonů Oerlikon 20 mm, od března 1942 na místo lodních člunů;

2 PL kanony Oerlikon 20 mm, od března 1942 na zádi můstku;

2 PL kanony Oerlikon 20 mm, od března 1942 na zádi.

 

Řízení palby a radarová výbava:

6 elektrických generátorů po 750 kW (1 006 hp);

4 dálkoměry Mk 30 pro věže 203;

2 systémy řízení palby Mk 18;

4 systémy řízení palby Mk 19;

1 dalekohled s dálkoměrem (rozteč 6,1 m) na můstku;

Radar RCA CXAM-1, od čevna 1941.

 

Letadla:

Standardně 63, maximálně 90 strojů: 18 stíhacích F2F-1; 18 bombardovacích F4B-4; 18 torpédových BG-1; 20 průzkumných SBU-1; 2 plovákové JF-1 nebo 3O2U-3. Sestava byla proměnlivá.

Jeden parní katapult;

Dva výtahy.

 

Posádka:

2 791, z toho 1 940 námořníků a 851 leteckého personálu, stav k roku 1942.

 

 

Stavba

Letadlová loď USS LEXINGTON nebyla první loď tohoto jména, celkově byla čtvrtá, ale rozhodně patřila mezi nejvýznamnější.

V průběhu Velké Války (1. sv.v.) padlo rozhodnutí postavit šest bitevních křižníků třídy Lexington. Stavby měly být zahájeny v roce 1916. K tomu však nedošlo, neboť byly upřednostněny jiné lodě. V letech 1920-21 byla zahájena stavba prvních dvou těchto bitevních křižníků. Po Washingtonské smlouvě podepsané 6. února 1922 byly práce zastaveny, LEXINGTON byl rozestavěný z 24,2%. Na základě britských zkušeností s novým typem lodí – letadlových, byly plány značně přepracovány. Po schválení nových plánů byla v červenci objednána přestavba na dvě letadlové lodě. LEXINGTON CV-2 stavěný ve Fore River Shipyard, Quincy, Massachusetts a SARATOGA CV-3 stavěná v loděnici v New Yorku.

Hlavní úpravy se týkaly vytvoření hangáru pro letadla o celkové ploše přes 3 100 čtverečních metrů a letové paluby. Kromě toho proběhla instalace výtahu s nosností 2,7 tun, který přepravoval letadlo na letovou palubu, katapultu, nádrží na letecké palivo a veškerého potřebného zázemí pro hangáry. Hmotnost lodi byla snížena o 4 000 tun odebráním zamýšlené výzbroje protileteckých kanonů, aby se nezměnil ponor, protitorpédový pás byl ponechán, protože už byl instalován a jeho odstranění by bylo příliš nákladné. Možná se může zdát, že stavba letadlové lodi probíhala relativně dlouho, ale je nutno říct, že v té době se jednalo o největší a teprve druhou v pořadí ze všech letadlových lodí v USA. Slavný YORKTOWN byl spuštěn na vodu až o víc než deset let později a ikonická ENTERPRISE dokonce ještě rok po YORKTOWN. Hodně věcí týkajících se stavby zkoušeli stavitelé metodou pokus omyl, proto se LEXINGTON dočkal tolika pozdějších úprav a přestaveb.

Předválečné nasazení a využití

Letadlová loď byla spuštěna 3. října 1925. Tehdy byla manželkou náměstka ministra námořnictva Theodora Douglas Robinsona pokřtěna jménem LEXINGTON na počest vítězství amerických kolonií proti britské nadvládě v bitvě u Lexingtonu v roce 1775.

Letadlová loď LEXINGTON byla 7. dubna 1928 převelena na západní pobřeží do San Pedra v Kalifornii, kde spadala pod západní námořní velení s tím, že se účastnila cvičení v Atlantském oceánu a Karibském moři. Protože byla teprve druhou v pořadí, potřebovalo si námořnictvo vyzkoušet využití letadlových lodí v bojových operacích. Jedna taková zkouška proběhla v lednu 1929, kde LEXINGTON bránil Panamský průplav před útokem letadel ze sesterské letadlové lodě SARATOGA.

Od 17. prosince 1929 do 16. ledna 1930 na příkaz Federální vlády dodával LEXINGTON elektřinu do města Tacoma, pro které vodní elektrárna na jezeře Cushman nemohla dodávat elektřinu z důvodů dlouhodobého sucha.

20. června 1930 kapitán Ernest Joseph King převzal velení na USS LEXINGTON CV-2. Společně s USS SARATOGA CV-3 se zúčastnili několika cvičení obrany Panamského průplavu v Pacifiku.

V roce 1931 byla přidána další čtyři brzdící lana, tím se počet zvýšil na osm, což zlepšilo šance letadel na bezpečné přistání. Koncem března 1931 silné zemětřesení poničilo město Managua v Nikaragui. Letadlová loď LEXINGTON, tou dobou nedaleko Guantanamo Bay na Kubě, byla pověřena pomocí pro postižené město. LEXINGTON na své palubě převážel lékařský personál a zásoby navzdory svému primárnímu smrtonosnému zaměření ukázal své kvality a všestrannost použití i pro humanitární záchranné akce.

Počátkem roku 1932 se LEXINGTON zúčastnil několika velkých cvičení u Pearl Harboru, zaměřených na pohyb a boj velkých svazů. V roce 1933 proběhla na Havaji cvičení společně s armádou zaměřená na vyloďovací operace a obranu proti nim. Poté byl LEXINGTON v květnu 1934 převelen do Karibského moře.

Ve zprávě z roku 1931 se uvádí, že byl katapult použit pouze pětkrát, a tak byl v roce 1936 z lodi odstraněn.

V červenci 1937 se USS LEXINGTON CV-2 zúčastnil neúspěšného hledání pilotky Amelie Mary Earhartové, ztracené v Pacifiku při pokusu obletět svět.

Dále pokračovala cvičení střídavě v Pacifiku a Atlantiku. V březnu až dubnu 1939 proběhly manévry, kdy se na jednom místě soustředily čtyři letadlové lodě LEXINGTON, ENTERPRISE, RANGER a YORKTOWN. Cvičení bylo zaměřeno na doplňování paliva na volném moři společně s bitevními loděmi. Po dalších cvičeních byl USS LEXINGTON CV-2 v květnu 1940 převelen na Havaj.

Vše se ale změnilo 7. prosince 1941 v Pearl Harboru.

 

Konec první části.

 

Texty: Miki Run 77, H.Prien

Korektura: Ali

4. června 2018

Prameny: viz ZDROJE