V roce 1583 velitel španělské flotily velkoadmirál don Álvaro de Bazán y Guzmán marqués Santa Cruz de Mudela pochopil, že Anglie bude vždy hlavním a velkým nepřítelem Španělska. Tehdy bylo Španělsko největší světovou a námořní mocností. Navrhl tedy králi Filipu II. vybudovat silné loďstvo, které by zajalo anglickou královskou rodinu s vysokými státními úředníky a nastolilo jiný politický systém.
Král tuto vizi schválil. Velkoadmirál don Álvaro de Bazán měl v úmyslu, že na tuto misi vypluje až nashromáždí 300 lodí. V roce 1587 však anglická eskadra Francise Drakea většinu španělských lodí v přístavu Cádiz zničila. A v únoru 1588 velkoadmirál Álvaro de Bazán zemřel. Král Filip II. jmenoval velitelem Felicissima Armada dona Alonso Pérez de Guzmán y de Zúñiga-Sotomayor en el Palacio de Medina-Sidonia.
Flotila 132 lodí vyplula v červenci 1588.
V Calais bylo naloděno vojsko generála Alessandro Farnese vévody z Parmy v počtu 9000 Němců, 6000 Španělů, 6000 Italů, 6000 Valonů, 3000 Burgunďanů a 500 jezdců.
Některé lodě mají názvy dva – španělský a v závorce původní název z mateřské země.
Číslování eskader a lodí neodpovídá skutečnosti, je uveden pouze pro snadnější orientaci vzhledem k příběhům jejich velitelů a kapitánů, viz NÁMOŘNÍCI.
|
Eskadry Felicissima Armada
-
Portugalská – velitel flotily velkoadmirál don Alonso Pérez de Guzmán y de Zúñiga-Sotomayor en el Palacio de Medina-Sidonia;
-
Kastilská – velitel admirál don Diego Flores de Valdés;
-
Biskajská – velitel vicevelkoadmirál Juan Martínez de Recalde a zástupce velitele flotily;
-
z Guipúzcoa – velitel admirál Miguel de Oquendo y Segura;
-
Andaluská – velitel admirál don Pedro de Valdés y Menéndez de Lavandera;
-
z Levanta – velitel admirál don Martín de Bertendona y Goronda;
-
Neapolská – velitel admirál don Hugo de Moncada y de Gralla;
-
Portugalských galér – velitel admirál Diego de Medrano ;
-
Obslužných lodí typu patache a zabra – velitel admirál don Antonio Hurtado de Mendoza vévoda z Lermy;
-
Nákladních lodí – velitel admirál Juan López de Medina.
|
Pozice eskader ve flotile Felicissima ArmadaLEGENDA: M) Vlajková galeona SAN MARTÍN (SÃO MARTINHO); 1) Portugalská; 2) Kastilská; 3) Biskajská; 4) Z Guipúzcoa; 5) Andaluská; 6) Z Levanta; 7) Neapolská; 8) Portugalských galér; Devátá eskadra obslužných lodí typu patache a zabra byla rozptýlena v celé flotile a zajišťovala především komunikaci mezi eskadrami; 10) Nákladních lodí.
|
1. Eskadra Portugalská – velitel flotily velkoadmirál don Alonso Pérez de Guzmán y de Zúñiga-Sotomayor en el Palacio de Medina-Sidonia
12 lodí s 387 děly, 1020 námořníky a 4300 vojáky.
Typ a jméno lodě, tonáž, děla, postavena v roce. Kapitán lodi. Osud.
-
Vlajková, galeona SAN MARTÍN (SÃO MARTINHO), 1000 t. 48 d, v Portugalsku 1578. Kapitán Francisco Arias de Bobadilla. Velitel flotily a eskadry velkoadmirál don Alonso Pérez de Guzmán y de Zúñiga-Sotomayor en el Palacio de Medina-Sidonia. V bitvě u Portlandu 2.8.1588 svedla dvouhodinový souboj s ARK ROYAL, GOLDEN LION, TRIUMPH, VANGUARD a VICTORY. Ze souboje vyvázla bez vážnějších škod.
Vrátila se 21.9.1588 do Santander;
-
Druhá vlajková, galeona SAN JUAN DE PORTUGAL (SÃO JOÃO), 1050 t, 50 d, v Portugalsku 1586. Kapitán vicevelkoadmirál Juan Martínez de Recalde. Vrátila se 7.10.1588 do La Coruña;
-
Galeona SAN FRANCISCO DE FLORENCIA (SAN FRANCESCO), 961 t, 52 d, v Toskánsku 157?. Kapitán Gaspar de Sousa a zástupce Niccolo Bartoli. Vrátila se do Santander;
-
Galeona SAN FELIPE (SÃO FILIPE), 850 t, 40 d, v Portugalsku 1585. Kapitán Francisco de Toledo. Po nočním útoku byla 8.8.1588 Holanďany zahnána na mělčinu a 9.8. mezi Oostende a Nieuwpoort potopena;
-
Galeona SAN LUIS (SÃO LUIS), 830 t, 38 d, v Portugalsku 1583. Kapitán don Agustín Mexía. Vrátila se do Santander;
-
Galeona SAN MARCOS (SÃO MARCOS), 790 t, 33 d, v Portugalsku 1585. Kapitán marquis de Peñafiel a zástupce López de Mendoza. Ztroskotala 10.9.1588 u irského ostrova Mutton;
-
Galeona SAN MATEO (SÃO MATEUS), 750 t, 34 d, v Portugalsku 1579. Kapitán don Diego Pimentel. Po nočním útoku byla 8.8.1588 Holanďany zahnána na mělčinu mezi Oostende a Nieuwpoort a potopena;
-
Galeona SANTIAGO, 520 t, 24 d, v Kantábrii 1585. Kapitán Antonio de Pereira. Vrátila se do Santander;
-
Galeona SAN BERNARDO (SÃO BERNARD), 352 t, 21 d, v Portugalsku 1586. Vrátila se do Galicie;
-
Galeona SAN CRISTÓBAL (SÃO CRISTÓVÃO), 352 t, 20 d, v Portugalsku 1580. Vrátila se do Santander;
-
Zabra AUGUSTA, 166 t, 13 d, v Kantábrii 1585. Vrátila se do Santander;
-
Zabra JÚLIA, 166 t, 14 d, v Kantábrii 1585. Vrátila se do Santander.
|
2. Eskadra Kastilská – velitel admirál don Diego Flores de Valdés
16 lodí s 374 děly, 1440 námořníky a 3690 vojáky.
Typ a jméno lodě, tonáž, děla, postavena v roce. Kapitán lodi. Osud.
-
Vlajková, galeona SAN CRISTÓBAL, 700 t, 36 d, v Santander 1583. Kapitán Gregorio de las Alas. Velitel eskadry admirál don Diego Flores de Valdés. Vrátila se do Laredo;
-
Druhá vlajková, karaka SAN JUAN BAUTISTA, 750 t, 24 d, v Santander 1583. Kapitán Marcos de Aramburu. Potopila se 15.9.1588 u ostrova Blasket;
-
Galeona NUESTRA SEÑORA DE BEGOÑA, 750 t, 24 d, v Santander 1585. Kapitán Juan Gutiérrez de Garibay. Vrátila se do Cangas;
-
Galeona SAN PEDRO, 530 t, 24 d, v Guarnizo 1584. Kapitán Francisco de Cuellar. Poškozena v bitvě u Calais. Vrátila se do Santander;
-
Galeona SAN JUAN EL MENOR, 530 t, 24 d, v Guarnizo 1584. Kapitán don Diego Enríquez. Vrátila se do Santander;
-
Galeona SANTIAGO EL MAYOR, 530 t, 24 d, v Guarnizo 1584. Vrátila se do Santander;
-
Galeona SAN FELIPE Y SANTIAGO, 530 t, 24 d, v Guarnizo 1584. Vrátila se do Santander;
-
Galeona LA ASUNCIÓN, 530 t, 24 d, v Guarnizo 1584. Vrátila se do Santander;
-
Galeona NUESTRA SEÑORA DE BARRIO, 530 t, 24 d, v Guarnizo 1583. Vrátila se do Laredo;
-
Galeona SAN MEDEL Y SAN CELEDÓN, 530 t, 24 d, v Guarnizo 1584. Vrátila se do Laredo;
-
Galeona SANTA ANA, 250 t, 24 d, ve Francii 1581. Vrátila se do Santander;
-
Karaka SANTA CATALINA, 882 t, 24 d, v Santander 1586. Vrátila se do Santander;
-
Karaka LA TRINIDAD BOGITAR, 872 t, 24 d, v Santander 1586. Ztroskotala 15.9.1588 u irského ostrova Valentia;
-
Karaka SAN JUAN BAUTISTA, 650 t, 24 d, v Santander 1586. Kapitán Fernando Horra. Ztroskotala 25.9.1588 u Streedagh v Irsku;
-
Patache NUESTRA SEÑORA DEL SOCORRO, 75 t, 14 d, v Santander 1586. Potopila se v září v irském Tralee Bay;
-
Patache SAN ANTÓNIO DE PADUA, 75 t, 12 d, v Santander 1586. Osud neznámý.
|
3. Eskadra Biskajská – velitel vicevelkoadmirál Juan Martínez de Recalde
14 lodí s 238 děly, 910 námořníky a 2850 vojáky.
Typ a jméno lodě, tonáž, děla, postavena v roce. Kapitán lodi. Osud.
-
Vlajková, karaka SANTA ANA, 768 t, 30 d, v Kantábrii 1586. Kapitán Nícolás de Isla. Po nočním útoku v Calais, byla 8.8.1588 byla v bitvě u Gravelines Angličany zahnána k Le Havre a potopena;
-
Druhá vlajková, karaka EL GRAN GRIN, 1160 t, 28 d, postavena ???. Kapitán don Pedro de Mendoza. V noci 7.-8.8.1588 v Calais částečně shořela a 22.9. u irského ostrova Clare se rozbila na útesech;
-
Karaka SANTA MARÍA DE MONTEMAYOR, 707 t, 18 d, v republice Ragusina (Chorvatsko) 15??. Vrátila se do Santander;
-
Karaka SANTIAGO, 666 t, 25 d, v Kantábrii 1585. Vrátila se do Guipúzcoa;
-
Karaka LA MARÍA JUAN, 665 t, 24 d, v Kantábrii 1585. V noci 7.-8.8.1588 v Calais poškozena a 10.8. se potopila;
-
Karaka LA MAGDALENA, 530 t, 18 d, v Kantábrii 1585. Vrátila se do Guipúzcoa;
-
Karaka LA MANUELA, 520 t, 12 d, v Anglii 15??. Vrátila se do Santander;
-
Karaka LA CONCEPCIÓN DE ZUBELZU, 486 t, 16 d, v Kantábrii 1585. Vrátila se do Guipúzcoa;
-
Karaka LA CONCEPCIÓN DE JUAN DEL CANO, 418 t, 18 d, v Kantábrii 1585. Potopila se 25.9.1588 u irského pobřeží Galway;
-
Karaka SAN JUAN, 350 t, 21 d, v Kantábrii 1585. Shořela 8.8.1588 v Dunkerque;
-
Patache LA MARÍA DE MIGUEL SUSO, 96 t, 6 d, v Kantábrii 1585. Vrátila se do Guipúzcoa;
-
Patache SAN ESTEBAN, 78 t, 6 d, v Kantábrii 1585. Vrátila se do La Coruña;
-
Patache LA ISABELA, 71 t, 10 d, v Kantábrii 1585. Vrátila se do La Coruña;
-
Patache LA MARÍA DE AGUIRRE, 70 t, 6 d, v Kantábrii 1585. Osud neznámý.
|
4. Eskadra z Guipúzcoa – velitel admirál Miguel de Oquendo y Segura
14 lodí s 241 děly, 780 námořníky a 2750 vojáky.
Typ a jméno lodě, tonáž, děla, postavena v roce. Kapitán lodi. Osud.
-
Vlajková, karaka SANTA ANA, 1200 t, 47 d, v Donostia-San Sebastián 1586. Kapitán admirál Miguel de Oquendo y Segura. Při nočním útoku anglických branderů 7.-8.8.1588 byla zapálena. Posádka požár zvládla a v říjnu se vrátila do Donostia-San Sebastián;
-
Druhá vlajková, karaka NUESTRA SEÑORA DE LA ROSA, 945 t, 26 d, v Donostia-San Sebastián 1587. Kapitán don Pedro Pacheco. Byla poškozena v bitvě u Calais a 21.9.1588 se rozbila o útesy Blasket Sound u Irska;
-
Karaka SAN SALVADOR, 958 t, 25 d, v Kantábrii 1586. Kapitán don Pedro Priego. 31. července 1588 se střetla s anglickými manovary GOLDEN LION a VICTORY, kdy byla zasažena prachárna. Torzo lodě bylo další den angličany zajato a ve Studlandu rozebráno;
-
Karaka SAN ESTEBAN, 736 t, 26 d, v Kantábrii 1586. Kapitán don Felipe de Córdoba. Potopila se 20.9.1588 na útesech nedaleko vesnice Doonbeg v Irsku;
-
Karaka SANTA CRUZ, 680 t, 16 d, ve Středomoří 1551. Vrátila se do Santander;
-
Karaka SANTA MARÍA, 548 t, 20 d, v Donostia-San Sebastián 1586. Vrátila se do Guipúzcoa;
-
Karaka SANTA BÁRBARA, 525 t, 12 d, v Kantábrii 1586. Vrátila se do Guipúzcoa;
-
Karaka SAN BUENAVENTURA, 379 t, 21 d, v Kantábrii 1586. Vrátila se do Guipúzcoa;
-
Karaka LA MARÍA SAN JUAN, 291 t, 12 d, v Kantábrii 1586. Vrátila se do Lisabonu;
-
Hulk DONCELLA (MAID), 500 t, 16 d, v Německu 1586. Vrátila se do Santander, ale při vplouvání do přístavu se potopila;
-
Patache SAN BERNABÉ, 69 t, 9 d, v Kantábrii 1586. Vrátila se do Donostia-San Sebastián;
-
Patache LA ASUNCIÓN, 60 t, 9 d, v Kantábrii 1586. Vrátila se do Guipúzcoa;
-
Barkasa LA MAGDALENA, 30 t, 1 d, v Kantábrii 1586. Vrátila se do Guipúzcoa;
-
Barkasa NUESTRA SEÑORA DE GUADALUPE, 30 t, 1 d, v Kantábrii 1586. Vrátila se do Guipúzcoa.
|
5. Eskadra Andaluská – velitel admirál don Pedro de Valdés y Menéndez de Lavandera
11 lodí s 250 děly, 830 námořníky a 3220 vojáky.
Typ a jméno lodě, tonáž, děla, postavena v roce. Kapitán lodi. Osud.
-
Vlajková, karaka NUESTRA SEÑORA DEL ROSARIO, 1150 t, 46 d, v Ribadeo 1587. Kapitán admirál don Pedro de Valdés y Menéndez. V bitvě u Plymouthu 31.7.1588 byla zajata Francisem Drakeem na lodi REVENGE. Později byla v Chathamu rozebrána;
-
Druhá vlajková, karaka SAN FRANCISCO, 915 t, 21 d, v Kantábrii 1586. Vrátila se do Santander;
-
Galeona SAN JUAN BAUTISTA, 810 t, 31 d, v Kantábrii 1584. Vrátila se do Santander;
-
Karaka SAN JUAN DE GARGARIN, 569 t, 16 d, v Kantábrii 1585. Kapitán Tomé Cano. Vrátila se do Santander;
-
Karaka LA CONCEPCIÓN, 662 t, 20 d, v Kantábrii 1584. Vrátila se do Laredo;
-
Hulk SAN BARTOLOMÉ, 966 t, 27 d, v Kantábrii 1585. Vrátila se do La Coruña;
-
Hulk DUQUESA SANTA ANA, 900 t, 23 d, v Holandsku 1585. Ztroskotala 26.9.1588 v irském zálivu Glenagivney;
-
Hulk SANTA CATALINA, 730 t, 23 d, v Kantábrii 1585. Vrátila se do Santander;
-
Hulk SANTA MARÍA DE JUNCAL, 730 t, 20 d, v Kantábrii 1586. Vrátila se do Santander;
-
Hulk LA TRINIDAD, 650 t, 13 d, v Kantábrii 1585. Vrátila se do Santander;
-
Patache EL ESPÍRITU SANTO, 70 t, 10 d, v Kantábrii 1585. Vrátila se do Santander.
|
6. Eskadra z Levanta – velitel admirál don Martín de Bertendona y Goronda
11 lodí s 292 děly, 820 námořníky a 3680 vojáky.
Typ a jméno lodě, tonáž, děla, postavena v roce. Kapitán lodi. Osud.
-
Vlajková, karaka LA REGAZONA (RAGUSANA), 1249 t, 30 d, v republice Ragusina (Dubrovník) 15??. Kapitán admirál don Martín de Bertendona y Goronda. Největší loď flotily Felicissima Armada. Vrátila se do La Coruña;
-
Druhá vlajková, karaka LA LAVIA, 728 t, 25 d, v Benátkách 15??. Kapitán Martín de Aranda. Ztroskotala 25.9.1588 na pláži Streedagh u irského města Sligo;
-
Karaka LA TRINIDAD VALENCERA, 1100 t, 42 d, v Benátkách 15??. Kapitán don Alonso de Luzón. Potopila se 16.9.1588 nedaleko irského Kinnagoe Bay;
-
Karaka LA TRINIDAD DE SCALA, 900 t, 22 d, Janov 15??. Během cesty do Dunkerque byla poškozena. Vrátila se do Santander;
-
Karaka LA JULIANA, 860 t, 32 d, Janov 15??. Ztroskotala v září 1588 na pláži Mullaghderg v Irsku;
-
Karaka SAN NICOLÁS PRODANELIC (SVETI NIKOLA), 834 t, 26 d, v republice Ragusina (Chorvatsko) 15??. Kapitán Marin Prodanelič. Ztroskotala 15.9.1588 u Toorgles v Irsku;
-
Karkaka LA RATA CORONADA, 820 t, 35 d, Janov 15??. Kapitán don Alonso Martínez de Leiva. Po nočním útoku anglických branderů 7.-8.8.1588 byla poškozena srážkou se SAN LORENZO. Ztroskotala 21.9.1588 v irské zátoce Blacksod;
-
Karaka SAN JUAN DE SICILIA, 800 t, 26 d, v republice Ragusina (Chorvatsko) 1586. Kapitán don Diego Tellez Enríquez. Potopila se po výbuchu prachárny 5.9.1588 u skotského ostrova Mull;
-
Karaka LA ANUNCIADA (PRESVETA ANUNCIGATA), 703 t, 24 d, v republice Ragusina (Dubrovník) 15??. Poškozena během cesty do Dunkerque. Při útoku anglických branderů 7.-8.8.1588 byla zapálena. Posádka zvládla požár a 21.9.1588 najela na mělčinu u Scattery Roads v Irsku;
-
Karaka SANTA MARÍA DE VISÓN (SVETI MARIA DE BISCIONE), 666 t, 18 d, v republice Ragusina (Dubrovník) 15??. Ztroskotala 21.9.1588 na pláži Streedagh u irského města Sligo;
-
Karaka SAN BAUTISTA DE LA ESPERANZA, 300 t, 12 d, v Castro Urdiales 15??. Osud neznámý.
|
7. Eskadra Neapolská – velitel admirál don Hugo de Moncada y de Gralla
4 lodě s 200 děly, 520 námořníky, 1200 veslaři a 1870 vojáky.
Typ a jméno lodě, tonáž, děla, postavena v roce. Kapitán lodi. Osud.
-
Vlajková, galeasa SAN LORENZO, 600 t, 50 d, v Neapoli 1578. Kapitán admirál don Hugo de Moncada. Po nočním útoku anglických branderů 7.-8.8.1588 byla poškozena srážkou s LA RATA CORONADA. Později pod palbou Angličanů téměř zničená najela na mělčinu u Calais a byla zajata Francouzi;
-
Galeasa PATRONA ZÚÑIGA (PATRONESSA ZUNIGA), 600 t, 50 d, v Neapoli 1578. Cestou do Dunkerque Angličané zničili kormidlo. Zůstala v Le Havre ve Francii;
-
Galeasa LA GIRONA, 600 t, 50 d, v Neapoli 1580. Rozbila se 28.10.1588 na útesech Lacada Point u Irska. Potopila se s 1300 muži, které zachránila z ostatních potápějících se lodí;
-
Galeasa LA NAPOLITANA, 600 t, 50 d, v Neapoli 1581. Vrátila se do Laredo, kde ztroskotala na mělčině.
|
8. Eskadra Portugalských galér – velitel admirál Diego de Medrano
4 lodě s 20 děly, 240 námořníky, 900 veslaři a 1160 vojáky.
Typ a jméno lodě, tonáž, děla, postavena v roce. Kapitán lodi. Osud.
-
Vlajková, galéra CAPITÁNA (CAPITÃO), ?? t, 5 d, v Portugalsku 15??. Po ztrátě galéry DIANA se vrátila do La Coruña;
-
Galéra PRINCESA, ?? t, 5 d, v Portugalsku 15??. Po ztrátě galéry DIANA se vrátila do La Coruña;
-
Galéra DIANA, ?? t, 5 d, v Portugalsku 15??. Potopila se nedaleko francouzského Boulogne-sur-Mer 6.8.1588;
-
Galéra BAZANA, ?? t, 5 d, v Portugalsku 15??. Po ztrátě galéry DIANA se vrátila do La Coruña.
|
9. Eskadra obslužných lodí typu patache a zabra – velitel admirál don Antonio Hurtado de Mendoza vévoda z Lermy
23 lodí s 118 děly, 620 námořníky, 1380 vojáky.
Typ a jméno lodě, tonáž, děla, postavena v roce. Kapitán lodi. Osud.
-
Vlajková, karaka NUESTRA SEÑORA DEL PILAR DE ZARAGOZA, 300 t, 11 d, v Kantábrii 1584. Kapitán Agustín de Ojeda. Velitel eskadry admirál don Antonio Hurtado de Mendoza vévoda z Lermy. Vrátila se do Laredo;
-
Druhá vlajková, hulk LA CARIDAD, 180 t, 12 d, v Anglii 1581. Osud neznámý;
-
Hulk SAN ANDRÉS DE ESCOCÉS (SAINT ANDREW), 150 t, 12 d, ve Skotsku 1581. Vrátila se do Guipúzcoa;
-
Patache SANTO CRUCIFIJO, 150 t, 8 d, v Kantábrii 1583. Vrátila se do Laredo;
-
Patache NUESTRA SEÑORA DE GUADALUPE, 75 t, 6 d, v Kantábrii 15??. Vrátila se do Santander;
-
Patache LA CONCEPCIÓN FRANCISCO DE LATERO, 75 t, 5 d, v Kantábrii 15??. Osud neznámý;
-
Patache ESPÍRITU SANTO, 75 t, 2 d, v Kantábrii 15??. Vrátila se do Santander;
-
Patache LA CONCEPCIÓN DE CAPETILLO, 70 t, 5 d, v Kantábrii 15??. Vrátila se do Santander;
-
Patache NUESTRA SEÑORA DE FRESNEDA, 70 t, 2 d, v Kantábrii 15??. Vrátila se do Santander;
-
Patache LA CONCEPCIÓN DE CARASA, 70 t, 5 d, v Kantábrii 15??. Vrátila se do Castro Urdiales;
-
Patache SAN FRANCISCO, 70 t, 2 d, v Kantábrii 15??. Vrátila se do Santander;
-
Patache NUESTRA SEÑORA DE BEGOÑA, 64 t, 10 d, v Kantábrii 15??. Osud neznámý;
-
Patache NUESTRA SEÑORA DE GRACIA, 60 t, 10 d, v Kantábrii 15??. Vrátila se do Donostia-San Sebastián;
-
Patache NUESTRA SEÑORA DEL PUERTO, 55 t, 8 d, v Kantábrii 15??. Vrátila se do Santander;
-
Patache SAN JERÓNIMO, 55 t, 4 d, v Kantábrii 15??. Vrátila se do Castro Urdiales;
-
Zabra LA TRINIDAD, 75 t, 2 d, v Kantábrii 15??. Byla 18.9.1588 zajata Angličany u Irska;
-
Zabra LA ASUNCIÓN, ?? t, 2 d, v Kantábrii 15??. Vrátila se do Santander;
-
Zabra LA CONCEPCIÓN DE SOMANILA, ?? t, 2 d, v Kantábrii 15??. Osud neznámý;
-
Zabra LA CONCEPCIÓN DE VALMASEDA, ?? t, 2 d, v Kantábrii 15??. Vrátila se do Castro Urdiales;
-
Zabra NUESTRA SEÑORA DE CASTRO, ?? t, 2 d, v Kantábrii 15??. Bezpečně proplula kolem Británie a potopila se v Biskajském zálivu;
-
Zabra SANTO ANDRÉS, ?? t, 2 d, v Kantábrii 5??. Vrátila se do Santander;
-
Zabra SAN JUAN DE CARASA, ?? t, 2 d, v Kantábrii 15??. Vrátila se do Dunkerque;
-
Zabra SANTA CATALINA, ?? t, 2 d, v Kantábrii 15??. Vrátila se do Dunkerque.
|
10. Eskadra nákladních lodí – velitel admirál Juan López de Medina
23 lodí s 383 děly, 820 námořníky, 5100 vojáky a 500 koní.
Typ a jméno lodě, tonáž, děla, postavena v roce. Kapitán lodi. Osud.
-
Vlajková, hulk EL GRAN GRIFÓN (GROßE GRIFONE), 650 t, 38 d, v Rostock 15??. Kapitán admirál Juan Gómez de Medina. 8.8.1588 v bitvě u Gravelines byla v souboji s anglickými ARK ROYAL a VICTORY těžce poškozena. Ztroskotala 27.9.1588 u skotského ostrova Fair, jednoho z Shetlandských ostrovů;
-
Druhá vlajková, hulk SAN SALVADOR (SANKT RETER), 650 t, 24 d, v Danzig 1565. Kapitán Pedro Coco Calderón. Vrátila se do Santander a 1590 do Wiesmar;
-
Hulk CASTILLO NEGRO, 750 t, 27 d, v Holandsku 15??. Potopila se 4.9.1588 u irského města Donegal;
-
Hulk CASA DE PAZ GRANDE, 650 t, 26 d, v Holandsku 15??. Osud neznámý;
-
Hulk BARCO DE HAMBURGO, 600 t, 23 d, v Hamburku 1577. Ztroskotala 1.9.1588 u irského výběžku Malin Head;
-
Hulk SANTIAGO, 600 t, 19 d, v Německu 1557. Loď se ženami. Potopila se 21.9.1588 na pobřeží Donegal u vesnice Inver v Irsku;
-
Hulk SAN PEDRO MAYOR, 581 t, 29 d, v Německu 1567. Nemocniční loď. Byla potopena v jihozápadní Anglii v Bigbury Bay;
-
Hulk FALCÓN BLANCO MAYOR, 500 t, 15 d, v Holandsku 1586. Vrátila se do Ribadeo;
-
Hulk SAN PEDRO MENOR, 500 t, 18 d, v Německu 1586. Vrátila se do francouzské Bretaně;
-
Hulk EL SAMSÓN, 500 t, 18 d, v Holandsku 15??. Vrátila se do La Coruña;
-
Hulk BARCO DE DANZIQUE, 450 t, 26 d, v Danzig 1572. Vrátila se do Gijón;
-
Hulk DAVID, 450 t, 7 d, ??? 15??. Vrátila se do Santander;
-
Hulk SANTO ANDRÉS DE MÁLAGA, 400 t, 14 d, v Holandsku 15??. Vrátila se do Santander;
-
Hulk EL GATO, 400 t, 9 d, v Holandsku 15??. Vrátila se do Santander;
-
Hulk CIERVO VOLANTE, 400 t, 18 d, v Německu 15??. Ztroskotala 22.9.1588 v irském Tralee Bay;
-
Hulk SANTA BÁRBARA, 370 t, 10 d, v Holandsku 1559. Kapitán don Crístobal de Avila. Osud neznámý;
-
Hulk CASA DE PAZ CHICA, 350 t, 15 d, v Riga 1560. Vrátila se do Santander;
-
Hulk FALCÓN BLANCO MENOR, 300 t, 16 d, v Holandsku 1564. Kapitán don Luis de Córdoba. Ztroskotala 25.9.1588 na útesech Freaghillaun u pobřeží Galway v Irsku;
-
Hulk LA ESAYAS, 280 t, 4 d, v Německu 1542. Vrátila se do Santander;
-
Hulk SAN GABRIEL, 280 t, 4 d, v Holandsku 1561. Vrátila se do Santander;
-
Hulk PALOMA BLANCA, 250 t, 12 d, v Holandsku 15??. Vrátila se do Ribadeo;
-
Hulk PERRO MARÍNO, 200 t, 7 d, v Holandsku 15??. Vrátila se do Laredo;
-
Hulk LA BONA AVENTURA, 160 t, 4 d, v Holandsku 15??. Vrátila se do Santander.
|
LEGENDA:
1) Portugalsko;
2) Španělsko;
3) Francie;
4) Holandsko;
5) Anglie;
6) Skotsko;
7) Irsko;
A) Lisabon;
B) La Coruña;
C) Santander;
D) Castro-Urdiales;
E) Laredo;
F) San Sebastián;
G) Ostrov Ouessant;
H) Plymouth;
I) Portland;
J) Ostrov Wight;
K) Dover;
L) Le Havre;
M) Boulogne-sur-Mer;
N) Calais;
O) Gravelines;
P) Pláže mezi Nieuwpoort a Oostende;
Q) Orknejské ostrovy;
R) Shetlandské ostrovy;
X) španělské lodě, které ztroskotaly v bouřích či na útesech.
31.7.1588 bitva u Plymouthu, kdy byla zajata vlajková karaka NUESTRA SEÑORA DEL ROSARIO anglickým manovarem REVENGE;
2.8.1588 v bitvě u Portlandu svedly vlajkové lodě španělský SAN MARTÍN (SÃO MARTINHO) s anglickými ARK ROYAL, GOLDEN LION, TRIUMPH, VANGUARD a VICTORY dvouhodinový souboj;
4.8.1588 bitva u ostrova Wight;
7.-8.8.1588 v Calais noční útok branderů na kotvící flotilu Felicissima Armada, potopeno pět lodí;
8.8.1588 bitva u Gravelines, kde se připojila flotila Holanďanů.
Přibližně zde se potopily lodě uvedené, viz seznam výše.
|
Felicissima Armada v číslech:
-
132 lodí
-
2 503 děl
-
8 000 námořníků a 2 100 veslařů
-
30 000 vojáků a 500 jezdců
-
Flotila v součtu ploch půdorysu jednotlivých lodí měla rozlohu zhruba 35 000 m² (3,5 ha)
|
Výsledky této válečné výpravy jsou detailně popsány u admirálů a kapitánů: Don Alonso Pérez de Guzmán y de Zúñiga-Sotomayor en el Palacio de Medina-Sidonia; Juan Martínez de Recald e; lord Charles Howard, 1. hrabě z Nottinghamu; sir John Hawkins; Justinus van Nassau a mnoha dalších .
Jeden z mnoha obrazů s názvem: The Battle of Gravelines Vanguard engages two Spanish galleons. Na obraze je anglická galeona VANGUARD kapitána sira Williama Wyntera útočící na španělské galeony.
|