VANGUARD

William Wynter na VANGUARD v boji se španělskými galeonami z Felicissima Armada.

VANGUARD

Byla anglická galeona královského námořnictva.

Byla také jedna z prvních lodí, jež měla své jméno napsané na trupu.

Postavena ve Woolwich.

Spuštěna v roce 1586.

 

Technické údaje po první / po druhé přestavbě

Délka trupu 36/36 m

Délka na čáře ponoru 32,9/31 m

Šířka 9,75/10,6 m

Ponor 3,9/4,2 m

Hmotnost lodi 350/360 tun

Výtlak 570/677 tun

Výška hlavního stěžně 32 m

Celková plocha plachet 1050 m²

Maximální rychlost 8 uzlů (14 km/h)

Řízení kormidelní pákou.

 

Výzbroj byla 32 houfnic a po přestavbě 42 houfnic a bylo možno měnit dle účelu a bojiště. VANGUARD nejčastěji nesl:

20/26 osmnáctiliberní (127 mm) houfnice

12/16 čtyřliberní (76 mm) houfnice

4/6 jednoliberní (48 mm) dalekonosné falconety (podobné hákovnici)

4/4 petronel (křesadlová puška většího kalibru do 30 mm)

Posádka 180 mužů 70 vojáků.

 

V roce 1588 byl VANGUARD vlajkovou lodí viceadmirála viz William Wynter. Který se se svou flotilou podílel na úspěšném odražení španělské Felicissima Armada (Neporazitelné loďstvo, Invencible Armada, Grand Armada) - viz Juan Martínez de Recalde.

V listopadu 1594 na vlajkové lodi VANGUARD admirál Martin Frobisher s flotilou zahájil námořní blokádu Brestu.

Od roku 1596 byl VANGUARD pod velením Roberta Mansella. V roce 1599 byla přestavěna. V roce 1615 VANGUARD prošel druhou přestavbou na typ manovar.

V letech 1620-21 viceadmirál Richard Hawkins na lodi VANGUARD ve flotile admirála Roberta Mansella ve Středozemním moři likvidoval alžírské korzáry.

V letech 1630-31 byl VANGUARD rozebrán. Použitelné dřevo bylo využito na stavbu nové lodi VANGUARD.

 

Texty: P.Patočka

Korektura: Ali

Prameny: viz ZDROJE