VANGUARD
William Wynter na VANGUARD v boji se španělskými galeonami z Felicissima Armada. |
VANGUARD
Byla anglická galeona královského námořnictva.
Byla také jedna z prvních lodí, jež měla své jméno napsané na trupu.
Postavena ve Woolwich.
Spuštěna v roce 1586.
Technické údaje po první / po druhé přestavbě
Délka trupu 36/36 m
Délka na čáře ponoru 32,9/31 m
Šířka 9,75/10,6 m
Ponor 3,9/4,2 m
Hmotnost lodi 350/360 tun
Výtlak 570/677 tun
Výška hlavního stěžně 32 m
Celková plocha plachet 1050 m²
Maximální rychlost 8 uzlů (14 km/h)
Řízení kormidelní pákou.
Výzbroj byla 32 houfnic a po přestavbě 42 houfnic a bylo možno měnit dle účelu a bojiště. VANGUARD nejčastěji nesl:
20/26 osmnáctiliberní (127 mm) houfnice
12/16 čtyřliberní (76 mm) houfnice
4/6 jednoliberní (48 mm) dalekonosné falconety (podobné hákovnici)
4/4 petronel (křesadlová puška většího kalibru do 30 mm)
Posádka 180 mužů 70 vojáků.
V roce 1588 byl VANGUARD vlajkovou lodí viceadmirála viz William Wynter. Který se se svou flotilou podílel na úspěšném odražení španělské Felicissima Armada (Neporazitelné loďstvo, Invencible Armada, Grand Armada) - viz Juan Martínez de Recalde.
V listopadu 1594 na vlajkové lodi VANGUARD admirál Martin Frobisher s flotilou zahájil námořní blokádu Brestu.
Od roku 1596 byl VANGUARD pod velením Roberta Mansella. V roce 1599 byla přestavěna. V roce 1615 VANGUARD prošel druhou přestavbou na typ manovar.
V letech 1620-21 viceadmirál Richard Hawkins na lodi VANGUARD ve flotile admirála Roberta Mansella ve Středozemním moři likvidoval alžírské korzáry.
V letech 1630-31 byl VANGUARD rozebrán. Použitelné dřevo bylo využito na stavbu nové lodi VANGUARD.
Texty: P.Patočka
Korektura: Ali
Prameny: viz ZDROJE