Severovýchodní průjezd
SEVERNÍ MOŘSKÁ CESTA, SEVEROVÝCHODNÍ PRŮJEZD – AR طريق بحر الشمال; DA Nordøstpassagen; DE Nordostpassage; EL βορειοανατολικά διέλευση; EN Northeast Passage; ES Ruta marítima del Norte; FR Passage du Nord-Est; HI उत्तरी सागर मार्ग; IT Passaggio a nord-est; JA 北極海航路; NL Noordoostelijke Doorvaart; NO Nordøstpassasjen; PT Passagem do Nordeste; RU Северный морской путь; SV Nordostpassagen; TR kuzeydoğusunda geçit; ZH 北方海路.
Cesta prochází z Barentsova moře přes moře Laptěvů do Čukotského moře.
A) Barentsovo moře; B) Karské moře; C) Moře Laptěvů; D) Východosibiřské moře; E) Čukotské moře; F) Beaufortovo moře; G) Kanadské arktické souostroví; H) Lincolnovo moře; I) Baffinův záliv; J) Wandelovo moře; K) Grónské moře. |
Porovnání délky tras z Hamburku do Tokia. Letní přes Severovýchodní průjezd a zimní přes Suezský průplav. Snímek: NASA
|
Úspěch portugalských plaveb do Indie a do Číny na počátku 16.století upoutal pozornost většiny evropských vládců. Trnem v oku se jim však stala Tordesilaská smlouva mezi Portugalskem a Španělskem z roku 1494, viz Duarte Pacheco Pereira. Tím byla dána příčina k hledání jiné cesty do bájné Číny.
Mezi průkopníky, kteří poukázali, že tu možná cesta je, byli např. viz Hugh Willoughby, Willem Barents, Semjon Ivanovič Děžňov a mnoho dalších.
Ledový příkrov Arktidy však bránil proplout průzkumným výpravám až do 19.století.
V červenci 1879 se finsko-švédskému geologovi, botanikovi a polárnímu badateli Adolfu Erikovi Nordenskjöldovi podařilo souvisle proplout do Čukotského moře a Beringovým průlivem do Tichého oceánu. Tím byl Severovýchodní průjezd otevřen.
V současnosti provoz na této trase vzrůstá a je možný v letním období, kdy je zajišťen ledoborci. Jak dopadnou lodi bez doprovodu ledoborců, ukazuje případ parníku ČELJUSKIN (ЧЕЛЮСКИН) viz Čukotské moře.
Porovnání přibližných délek tras
Trasa z Hamburku do |
Kolem Mysu Dobré Naděje |
Suezským průplavem |
Severovýchodním průjezdem |
Jokohama (Japonsko) |
14 850 nm 27 500 km |
11 540 nm 21 380 km |
7 110 nm 13 170 km |
Busan (Jižní Korea) |
14 490 nm 26 840 km |
11 140 nm 20 640 km |
7 770 nm 14 500 km |
Šanghaj (Čína) |
14 200 nm 26 300 km |
10 960 nm 20 300 km |
8 150 nm 15 100 km |
Hong Kong (Čína) |
13 420 nm 24 850 km |
10 100 nm 18 710 km |
8 700 nm 16 120 km |
Ho Či Minovo Město (Vietnam) |
12 660 nm 23 450 km |
9 290 nm 17 210 km |
9 530 nm 17 650 km |
Kromě toho, že je Severovýchodní průjezd výrazně kratší, poskytuje ještě:
- časové úspory plavby a menší spotřebu paliva
- úspory na platech posádek a poplatcích za průjezd Suezským průplavem
- odpadá časový prostoj čekáním na vplutí do Suezského průplavu
- odpadá problém s piráty a poplatky za eskortní službu
V Severovýchodním průjezdu je jen poplatek za doprovod ledoborce.
Texty a obrázky: P.Patočka, H.Prien
Korektura: Ali
15. července 2016
Prameny: viz ZDROJE